EN

Wim Wenders

Wim Wenders (doğ. 1945)

Yeni Alman Sineması’nı kuranlar arasında yer alan ve çağdaş Alman sinemasının en önemli figürlerinden biri kabul edilen Wim Wenders, 60’lı yılların sonlarında 16mm kamerayla çektiği deneysel kısalarından bugüne, yarım asrı aşan kariyerinde ödüle layık görülen pek çok filme ve başyapıtlara imza atmış büyük bir yönetmen. Yönetmen olarak verdiği eserlerin yanı sıra senaryo yazarı, yapımcı, fotoğrafçı ya da yazar olarak içinde yer aldığı başka birçok yaratıcı belgesel projesi, uluslararası fotoğraf sergileri, sinema kitapları, incelemeleri ve makale derlemeleri de bulunuyor.

1945 doğumlu Alman yönetmen, senaryo yazarı, yapımcı, fotoğrafçı ve yazar, gerçek adıyla Ernst Wilhelm Wenders, 1966’da tıp ve felsefe eğitimini yarıda bırakarak Paris’e taşındı ve burada resim eğitimi almaya başladı. Fransız Sinemateki’nde geçirdiği uzun saatler ve günler, sinemayı resim yapmanın bir başka şekli olarak düşünmeye başlamasına sebep oldu. 1967’de başladığı sinema eğitimini 1971’de tamamladı ve mezun olduktan sonra bağımsız filmler çekebilmek için Almanya’da on beş yönetmenle birlikte bir dağıtım şirketi kurdu.

Dünyaca tanınmasını sağlayan ilk filmlerini 1970’lerde çekti. Bu filmler, modern çağdaki yabancılaşmayı, ruhsal karmaşayı, yalnızlığı, Avrupa’nın Amerikanlaşmasını ele alırken manzaraların anlatıma neler katabileceğini, pop ve rock müziğin görkemini ve sinemanın gücünü keşfeden bir dizi varoluşsal yol filmiydi. 

Wenders’in, Rainer Werner Fassbinder ve Werner Herzog gibi sinemacılarla beraber öncülük ettiği Yeni Alman Sineması, etkisini 1960’lardan 1980’lere kadar sürdürmüş ve sanat filmi seyircisinin ilgisini çeken küçük yapımlar büyük Amerikan stüdyolarının radarına girerek geniş bütçelerinden yararlanma imkânı bulmuştu. Wenders de bu sinemacılardan biriydi.

Mezuniyetinden sonra çektiği ilk uzun metrajlı filmi Kalecinin Penaltı Anındaki Endişesi’nin (Die Angst des Tormanns beim Elfmeter, 1971) ardından gelen Yol Üçlemesi’ndeki başkahramanları pek çok şeyin yanı sıra, savaş sonrası Almanya’da yaşadıkları köksüzlük duygusuyla baş etmeye çalışıyorlardı. Amerikalı Arkadaş’la (Der amerikanische Freund, 1977) uluslararası bir çıkış yapan yönetmen, 80’lerde Francis Ford Coppola’nın davetiyle Amerika’da film çekmeye başladı. Bu dönemde birisi Amerika’da çektiği Paris, Texas (1984), diğeri Almanya’da çektiği Berlin Üzerinde Gökyüzü (Der Himmel über Berlin, 1987) olmak üzere sinemada iz bırakan ve ufuk açan başyapıtlara imza attı. 

2015’te Berlin Film Festivali’nden yaşam boyu başarı ödülü alan Wenders, Martin Scorsese tarafından kurulan ve uzun yıllar ihmal edilmiş filmleri gün yüzüne çıkarıp onarmayı amaçlayan Dünya Sinema Vakfı’nın danışma kurulunda yer almakta, ayrıca gerekli imkânlardan yoksun sinemacıların işlerini sektörün usta isimlerine göstermesini sağlayan platform Filmaka’da jüri üyeliği yapmaktadır.

Wim Wenders Toplu Gösterimi kapsamında yönetmenin en parlak dönemi sayılan 70’li ve 80’li yıllara ait 7 filmi gösteriliyor.

Wim Wenders'in, 19 Şubat 2019'da aramızdan ayrılan ünlü oyuncu Bruno Ganz'ın arkasından yazdığı metnin çevirisi için tıklayın.

Kadıköy Belediyesi Sinematek/Sinema Evi'nde otopark alanı mevcut değildir; dolayısıyla sitemizdeki haritada işaretlenmiş olan, civar otoparkları kullanabilirsiniz.


Toplu taşımayı tercih edecek ziyaretçiler, Kadıköy'den düzenli aralıklarla kalkan Bostancı dolmuşlarını kullanarak Hasırcıbaşı Caddesi'nin girişinde inebilirler. Sinematek/ Sinema Evi tabelalarını takip ederek 5 dakikalık yürüme mesafesindeki kurumumuza ulaşabilirsiniz. Yine aynı yöne ilerleyen İETT otobüsleriyle de Barış Manço durağında inip yönlendirme tabelalarını takip ederek kurumumuza ulaşmanız mümkündür.