EN

Gösterim Tarihleri: 21.05.2022 Cumartesi 18.30 / 24.05.2022 Salı 20.00 / 02.07.2022 Cumartesi 18.30

Yönetmen:  Pier Paolo Pasolini
Senaryo: Giovanni Boccaccio (roman), Pier Paolo Pasolini
Oyuncular: Franco Citti, Ninetto Davoli, Vincenzo Amato, Angelo Luce, Pier Paolo Pasolini

İtalya, Fransa, Batı Almanya / 1971 / İtalyanca, Napolice, Almanca, Latince / 111 dk. / Renkli / Türkçe Altyazılı


Pasolini’nin Canterbury Öyküleri (1972) ve 1001 Gece Masalları (1974) ile devam ettiği “hayat üçlemesi”nin ilk filmi Dekameron, Rönesans döneminin önde gelen yazar ve şairlerinden Giovanni Boccaccio’nun 14. yüzyılda kaleme aldığı, 10 gün boyunca anlatılan 100 öyküden oluşan aynı isimli kitabına dayanıyor.

Usta ressam Giotto’nun bizzat Pasolini tarafından canlandırılan öğrencisinin bir arada tuttuğu öyküler; genç bir erkeğin art arda iki kere dolandırılması, bir başkasının rahibelerle birlikte olabilmek için sağır ve dilsiz taklidi yaparak manastıra sızması, iki arkadaşın ölümden sonra ne olduğunu birbirine haber vermek üzere anlaşması, âşığıyla birlikteyken kocasına yakalanan kadının durumu lehine çevirmesi ve benzeri olayları içerir. Pasolini’nin amacı, Boccaccio’nun 14. yüzyıla ait hikâyelerini birebir temsil etmekten ziyade bu hikâyelerdeki temaları, günümüz dünyasını eleştirmek için yeniden canlandırmaktır. Yönetmen, üçleme boyunca bugüne ait karakterleri orta çağ metinlerine dahil ederek, beden dahil her şeyi metalaştıran kapitalist sömürü ve burjuva ikiyüzlülüğü dışında bir dünya ve günümüze alternatif bir bugün kurar.

Öykülerin Floransa yerine Napoli’de geçmesi ise tesadüf değil. İtalyancanın farklı lehçeleri arasındaki hiyerarşiden, kuzeyin güney üzerindeki hegemonyasından rahatsızlık duyan Pasolini, ilk şiirlerini Friuli dilinde/Furlanca kaleme almıştır. Bu doğrultuda, filmde Napoli lehçesi kullanan Pasolini umudunu uygarlaşmamış kesimlere bağlar. Modern öncesi bedenin filmdeki en belirgin görünümleri ise bakımsız dişler ve derin anlamlar yüklenmeyen ham bir cinselliktir. Ennio Morricone’nin derlediği müzikler de ağırlıkla Napoli halk ezgileridir.

1971’de Berlin Film Festivali’nde Jüri Özel Ödülü alan film Türkiye’de gösterime girdiği 1973’te SİYAD’ın En İyi Yabancı Film adayları arasında yer almıştır.

Kadıköy Belediyesi Sinematek/Sinema Evi'nde otopark alanı mevcut değildir; dolayısıyla sitemizdeki haritada işaretlenmiş olan, civar otoparkları kullanabilirsiniz.


Toplu taşımayı tercih edecek ziyaretçiler, Kadıköy'den düzenli aralıklarla kalkan Bostancı dolmuşlarını kullanarak Hasırcıbaşı Caddesi'nin girişinde inebilirler. Sinematek/ Sinema Evi tabelalarını takip ederek 5 dakikalık yürüme mesafesindeki kurumumuza ulaşabilirsiniz. Yine aynı yöne ilerleyen İETT otobüsleriyle de Barış Manço durağında inip yönlendirme tabelalarını takip ederek kurumumuza ulaşmanız mümkündür.