Gösterim Tarihi: 12.12.2025 Cuma 20.00 (GALA) / 25.12.2025 Perşembe 20.00 / 14.01.2026 Çarşamba 20.00
Yönetmen: Mehmet Muhtar
Senaryo: Ümit Deniz, Turgut Demirağ, Ali Rıza Seyfi (Türkçeye özgün çeviri), Bram Stoker (eser)
Oyuncular: Annie Ball, Atıf Kaptan, Bülent Oran, Ayfer Feray, Kadri Ögelman, Cahit Irgat
Yapımcı: Turgut Demirağ (And Film)
Görüntü Yönetmeni ve kurgu: Özen Sermet
Sanat Yönetmeni: Sohban Koloğlu
Türkiye / 1953 / 102 dk. / Siyah Beyaz / Türkçe / İngilizce Altyazılı
Drakula İstanbul’da bugüne ulaşmış en eski korku filmimiz. Film, Bram Stoker’ın, 1922’de Murnau’nun Nosferatu’suna da ilham olmuş Dracula romanının, 1928 senesinde Ali Rıza Seyfi tarafından Türkçeleştirilmiş hâli Kazıklı Voyvoda’dan uyarlanmıştır. (Kitap 1997’de Kamer Yayınları’ndan Drakula İstanbul’da adıyla çıkmıştır).Roman, Türkiye koşullarına çok iyi şekilde adapte edilmiş ve çekildiği yıl senarist Ümit Deniz’e “Film Dostları Derneği”nin En Başarılı Senaryo ödülünü kazandırmıştır.
Azmi, Romanya’da yaşayan Drakula isimli bir kontun avukatlığını üstlenmiştir. Drakula, Kazıklı Voyvoda’nın soyundan gelen bir vampirdir ve İstanbul’da Azmi aracılığıyla pek çok ev satın almak istemektedir. Drakula’nın aslında bir vampir (filmde “hortlak” diye geçiyor) olduğunu öğrenen Azmi, kontu öldürmeye çalışır. Oysa Azmi’nin elinden kurtulan kont gemilerle İstanbul’un yolunu tutmuştur bile. Drakula’nın İstanbul’a gelişi ile Azmi’nin nişanlısı Güzin’i ve kuzenleri Şadan’ı büyük bir tehlike beklemektedir.
Drakula İstanbul’da, Kurukahveci Mehmet Efendi sponsorluğunda Sinematek/Sinema Evi olarak yürüttüğümüz restorasyon projesinin üçüncü filmi. Yönetmenin pek az filmi olmasına rağmen film; sahneye koyuş, görüntü yönetmenliği, gerilimi sürekli canlı tutan kurgusu ve ses tasarımı ile kült olma potansiyeli taşıyan şaşırtıcı bir eser. Sanat yönetmeni Sohban Koloğlu’na kulak verecek olursak, mezarlık sahnesindeki sisli atmosferi elde etmek amacıyla bir çukura onlarca kişi doldurulduğunu ve her birinin ağzına bir sürü sigara yerleştirildiğini bilerek izlediğimizde bu şaşkınlığımız daha da artıyor. Titiz bir dekor ve kostüm çalışması yanı sıra Drakula’nın duvarda yürümesi ya da kaybolması/dönüşmesi gibi dönemin teknik imkânlarıyla gerçekleştirilmesi oldukça zor efektler başarılı şekilde uygulanabilmiştir. Filmin sinemasal özellikleri yanında, 35mm kopyaları oldukça hasar almış bir filmi restore ettirerek yeniden seyircisi ile buluşturmanın mutluluğunu yaşıyoruz.
*Filmin nitrat tabanlı orjinal negatifi günümüze kadar Mimar Sinan Üniversitesi Prof. Sami Şekeroğlu Araştırma ve Uygulama Merkezi arşivinde korundu. Ahmet Hızarcı süpervizörlüğünde yürütülen restorasyon sürecinde; negatiflerin fiziksel restorasyonu Dr.Şenol Er tarafından Atlas Post Prodüksiyon'da tamamlandıktan sonra yüksek rezolüsyonda tarama işlemleri Sinema-TV Merkezinde yapıldı. Digital restorasyon ve tüm post prodüksiyon işlemleri yine Atlas Post-Prodüksiyon’da Caner Çevikkaya tarafından gerçekleştirildi. Hak sahibi Melike Demirağ’a teşekkür ederiz.