EN

Gösterim Tarihleri: 14.02.2024 Çarşamba 20.00 / 10.03.2024 Pazar 18.30 / 22.03.2024 Cuma 20.00

Yönetmen: Vittorio De Sica
Senaryo: Renato Castellani, Tonino Guerra, Leonardo Benvenuti, Piero De Bernardi, Eduardo De Filippo (oyun)
Oyuncular: Sophia Loren, Marcello Mastroianni

Fransa, İtalya / 1964 / İtalyanca / 102 dk. / Renkli / Türkçe Altyazılı


Filumena, başka bir kadınla evlenmek niyetindeki zengin bir adamın sevgilisidir. Domenico adındaki adamın kendisiyle evlenmesi için tüm varlığıyla savaşacaktır. Üç çocuğu vardır. Çocuklardan birisi Domenico’dandır. Ama hangisi?

Bisiklet Hırsızları, Milano Mucizesi, Umberto D. gibi filmleriyle Yeni Gerçekçi sinemanın kurucularından Vittorio De Sica, İtalya’nın İkinci Dünya Savaşı sonrasındaki iyileşme döneminde, toplumun umuda ve iyimserliğe duyduğu ihtiyacın da etkisiyle yeni gerçekçi filmlerin yerini almaya başlayan komedilere yönelmişti. Bu dönemde çektiği filmlerden İtalyan Usulü Evlilik, yönetmenin yeni gerçekçi köklerinin, mizah yeteneğinin, yönetmenlik dehasının ve başrol oyuncuları arasındaki olağanüstü kimyanın mükemmel bir sonucuydu. Napolili yazar Eduardo De Filippo’nun yazdığı oyundan uyarladığı filmde De Sica, geleneksel İtalyan komedi sinemasından yola çıkıyor ve toplumsal arka planı, gerçekçi karakterleri, yıldız oyuncularının güçlü performanslarıyla bir sinema klasiğine imza atmakla kalmıyor, o güne değin yalnızca İtalyan seyircisinin ilgi alanında yer alan bu türü Hollywood’un defalarca taklitlerini üreteceği bir modele dönüştürüyordu.

De Sica’nın Dün Bugün Yarın (Ieri oggi domani, 1963) filminden sonra ikinci kez Marcello ile bir araya getirdiği gözde oyuncusu Sophia Loren’in hayranlık uyandıran performansı Oscar ödülüyle taçlandırıldı, film ise sinemanın bu ikonografik ikilisinin en uyumlu performanslarından birisi olarak tarihe geçti.

İtalyan Usulü Evlilik, İtalyan toplumunun özellikle de Napoli’nin cinsiyet rollerine odaklanan sembolik bir portresidir adeta. İtalyan yazar Alberto Moravia şöyle der film için: “Vittorio De Sica güçlü bir komedinin sırrını bulmuş: işin sırrı insan psikolojisinde ya da hikâye örgüsünde değil, Filumena karakterinde anıtsal, sert ve dehşetli bir şekilde hayat bulan Napoliten kültürünün arkaik yapısında. Sophia Loren, Filumena’yı oynamakla kalmamış hem Pagan hem İtalyan nitelikler taşıyan ona özgü yaşam biçimini benimseyerek bu rolü yaşamayı başarmış.”

*22 Mart Cuma gösteriminden önce Engin Ertan’ın sunumu olacaktır.

Kadıköy Belediyesi Sinematek/Sinema Evi'nde otopark alanı mevcut değildir; dolayısıyla sitemizdeki haritada işaretlenmiş olan, civar otoparkları kullanabilirsiniz.


Toplu taşımayı tercih edecek ziyaretçiler, Kadıköy'den düzenli aralıklarla kalkan Bostancı dolmuşlarını kullanarak Hasırcıbaşı Caddesi'nin girişinde inebilirler. Sinematek/ Sinema Evi tabelalarını takip ederek 5 dakikalık yürüme mesafesindeki kurumumuza ulaşabilirsiniz. Yine aynı yöne ilerleyen İETT otobüsleriyle de Barış Manço durağında inip yönlendirme tabelalarını takip ederek kurumumuza ulaşmanız mümkündür.