EN

Gösterim Tarihleri: 08.11.2023 Çarşamba 20.00 / 08.12.2023 Cuma 20.00 / 06.01.2024 Cumartesi 18.30

Yönetmen: Jean-Luc Godard
Senaryo: Alberto Moravia, Jean-Luc Godard
Oyuncular: Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Jack Palance, Giorgia Moll, Fritz Lang

Fransa, İtalya / 1963 / Fransızca, İngilizce, Almanca, İtalyanca / 102 dk. / Renkli / Türkçe Altyazılı


Türkçeye Küçümseme adıyla çevrilen, 1954 tarihli Alberto Moravia romanı Il disprezzo’ya dayanan filmde Fransız oyun yazarı Paul Javal, Alman yönetmen Fritz Lang’ın çektiği Odysseia uyarlamasını beğenmeyen Amerikalı yapımcı Jeremy Prokosch’un daveti üzerine filmin senaryosu üzerinde çalışmak için, güzel eşi Camille ile birlikte setin bulunduğu Capri’ye gider. Yapımcı, Camille’e olan ilgisini gizlemezken genç kadın, eşinin bu durum karşısındaki tepkisizliği nedeniyle onun sevgi ve bağlılığından şüphe duymaya başlar ve Paul’e sevgisi nefrete, çatışma ise film içinde bir filme dönüşür.

Nefret, aynı zamanda, film biçiminde bir mektuptur. Tıpkı Serseri Âşıklar gibi Godard’dan Anna Karina’ya yazılmış, hem onu hem kendini suçlayan, kafası karışık fakat öfke dolu bir mektup. Öyle ki Michel Piccoli, Paul ve Camille’i kendilerini Godard ve Anna Karina yerine koyarak oynadıklarını söyler. Film içinde filme uyarlanan Odysseia’ya paralellik de göze çarpar: Paul Odysseus, Camille Penelope, Jeremy is Poseidon’dur.

Öte yandan, yapımcılar da Godard’ın öfkesinden payını alır. Filmdeki Amerikalı yapımcı Jeremy’nin “Beni kandırdın Fritz! Senaryo böyle değil!” diye köpürdüğü sahnenin bir benzeri çekimler sırasında yaşanır. Nefret’in yapımcıları, Brigitte Bardot’yu oynadığı hâlde çıplak sahne çekmeyerek onları kandırdığı gerekçesiyle yönetmene çıkışırlar. Godard da bunun üzerine meşhur ilk sahneyi çeker. Bardot çıplaktır ama Godard yapımcılara istedikleri erotizmi vermez. Godard’ın yapımcılardan intikamı bununla kalmaz. Jeremy karakteri sürekli yanlış alıntılar yapar, bir yandan da kendini tanrı gibi görür. Lang’ın ise “CinemaScope insanlara göre değil, yılanlara ve cenazelere uygun” sözü, Godard’ı filmi CinemaScope çekmeye zorlayan yapımcılaradır. Film CinemaScope’la çekilse de yönetmen iki karakteri aynı anda aynı karede görmeyi reddeder. Büyük bütçeli bir film çekmenin nasıl olduğunu merak eden Jean-Luc Godard merakını böylece gidermiştir. 

Kadıköy Belediyesi Sinematek/Sinema Evi'nde otopark alanı mevcut değildir; dolayısıyla sitemizdeki haritada işaretlenmiş olan, civar otoparkları kullanabilirsiniz.


Toplu taşımayı tercih edecek ziyaretçiler, Kadıköy'den düzenli aralıklarla kalkan Bostancı dolmuşlarını kullanarak Hasırcıbaşı Caddesi'nin girişinde inebilirler. Sinematek/ Sinema Evi tabelalarını takip ederek 5 dakikalık yürüme mesafesindeki kurumumuza ulaşabilirsiniz. Yine aynı yöne ilerleyen İETT otobüsleriyle de Barış Manço durağında inip yönlendirme tabelalarını takip ederek kurumumuza ulaşmanız mümkündür.